Selasa, 23 April 2013

Cadangan tanaman di halaman rumahku

Mula – mula dulu target aku nak tanam tumbuhan untuk kegunaan dapur harianku.  Tapi bila aku kerja dikawasan yang dikelilingi dengan bahan kimia aku mula terfikir untuk mencari alternatif bagi mengurangkan diriku daripada bahaya bahan kimia.  Kebiasaannya jika kita kerja sekejap saja dengan bahan kimia tak mengapa tapi jika hari-hari, selama 8-10 jam aku dalam kawasan tersebut sehingga aku pencen...haaa aku kena berfikir cara mencegah daripada merawat.  Tapi jangan pulak korang risau, bahan kimia jika dijalankan mengikut cara yang betul dan berhemah tidak membahayakan.  Dan sebenarnya di mana-mana terdapat bahan kimia contohnyer perabut yang kita beli terdapat formaldhyde dan dalam kosmetik pun ada bahan kimia.  Tu antara contoh bahan kimia ada di mana-mana.  Maka setelah mengoogle dan melakukan carian jumpalah link yang banyak membantu aku.  Ni linknya http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_air-filtering_soil_and_plants...  Thanks to Wikipedia.  Oleh yang demikian berikut adalah cadangan tumbuhan yang aku nak tanam di halaman rumahku, ditempat kerja dan di dalam rumah.

Sebenarnya ramai yang diantara kita dah pun tanam pokok-pokok di bawah ni, cuma mungkin tak ramai yang sedar kebaikannya (macam aku la contohnya)sebab kita mungkin dah tanam di kampung-kampung dan kebanyakan dari pokok-pokok ni memang ada dipersekitaran kita.


1) Pokok duit-duit
-          Pokok duit-duit ni banyak jenis sebenarnya.  Lau nak lebih cun boleh rujuk link atas tadi dari wikipedia.  Sebab dulu-dulu aku kenali pokok duit-duit ni jenis yang kecik-kecik tapi dalam wikipedia lain pulak gambarnya. 



 Ni pokok duit-duit yang aku kenali masa kecik                 
sampai sekarang.









Ni pulak pokok duit-duit yang dalam laman Wikipedia.    












2)    Chlorophytum comosum 'Variegatum' / spider plant
-          Ni pokoknya.



3)  Pokok lidah mak mertua / lidah jin
-          Aku pun tak tau kenapa pokok tu diberi nama macam tu.

   no 1

















no 2 

Haaa ni nampak ada bezakan.  Aku mula-mula dulu pun keliru.  Bila google keluar gambar no 1 dan no 2.  Rupanya no 1 adalah pokok induk dan no 2 adalah pokok yang diambil melalui keratan daun untuk penanaman.



         4) dracaena reflexa 







      5)   pokok bunga daisy






-          Terima kasih pada kak yah tuan blog, senang dan mudah untuk saya rujuk.  Sebab saya keliru antara pokok daisy dan pokok kekwa.


6)      Pot Mum or Florist's Chrysanthemum (Chrysanthemum morifolium) / bunga kekwa






















So, setakat ini jela yang aku cadang nak tanam..Tengah mencari benih bunga kekwa dan daisy...






Tiada ulasan:

Catat Ulasan